AEO și simplificări vamaleExportator aprobat

Exportator aprobat

5389

Statutul de exportator aprobat se aplică în comerțul cu UE, CEFTA și Turcia conform Convenției regionale cu privire la regulile de origine preferențiale paneuromediteraneene și are drept scop simplificarea  procedurii de certificare a originii mărfurilor exportate.

Exportatorul aprobat beneficiază de dreptul de a documenta originea mărfurilor pe proprie răspundere prin completarea unei declaraţii de origine pe factură, fără necesitatea obținerii certificatului EUR1, indiferent de valoarea exportului. Astfel, exportatorul aprobat are mai multe avantaje, printre care reducerea timpilor de vămuire, minimizarea costurilor și simplificarea formalităților de export. 

Statutul de exportator aprobat poate fi solicitat de întreprinderile care corespund anumitor cerințe prestabilite, și anume:

  • efectuează operațiuni de export de cel puțin 1 an;
  • au un istoric pozitiv al respectării legislației vamale și absența, în ultimele 12 luni, a încălcărilor legislației vamale;
  • au un istoric al exportului preferențial de cel puțin un an. Totodată, se cere o anumită frecvență și regularitate a operațiilor de export preferențial (cel puțin 5 exporturi la fiecare 3 luni calendaristice consecutive, pe parcursul celor 12 luni anterioare prezentării cererii, iar pentru mărfurile produse integral, 3 exporturi în decurs de 12 luni pe parcursul ultimelor 36 luni de activitate);
  • întrunesc regulile de origine preferențială și asigură accesul vămii la toate documentele ce dovedesc originea mărfurilor (inclusiv la documentele contabile, la sistemul informatic de evidență a operațiilor vamale și la procesul de producție);
  • au desemnată, din cadrul întreprinderii, o persoană responsabilă și competentă în domeniul originii mărfurilor.

I. Actele necesare pentru obținerea statutului

Certificatul de exportator aprobat se eliberează la cererea (.docx, .pdf) agentului economic, completată conform formularului,  la care se anexează documente ce confirmă respectarea condițiilor de obținere a statutului respectiv, și anume: 

  • documentele de constituire a agentului economic solicitant;
  • contractele în baza cărora se vor efectua exporturile de produse originare, în cazul deţinerii acestora;
  • descrierea procesului tehnologic de obţinere a produselor finite destinate exportului;
  • dovezile de origine care au însoţit la import sau la plasarea sub regim vamal suspensiv componentele şi materialele, în cazul în care la obţinerea mărfurilor exportate au fost folosite astfel de componente sau materiale;
  • documentele care însoţesc produsele finite la exportul sau la plasarea sub regimul vamal suspensiv efectuate anterior;
  • documentele care atestă că, pentru materialele neoriginare utilizate la fabricarea mărfii, nu s-a obţinut nicio restituire a taxelor vamale şi că toate taxele vamale sau taxele cu efect echivalent aplicabile respectivelor materiale au fost efectiv achitate: declaraţiile vamale, conturile etc., în cazul în care mărfurile originare exportate sînt obţinute în cadrul regimului de perfecţionare activă sau în zona economică liberă;
  • dovezile corespunzătoare cu privire la transformarea sau prelucrarea suferită în afara Republicii Moldova, în cazul în care astfel de transformare sau prelucrare a avut loc;
  • alte documente care susţin cele declarate în cerere.

Serviciul Vamal examinează cererea și documentele anexate în termen de pînă la 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia și poate efectua controlul activității solicitantului. 

Certificatul de exportator aprobat se eliberează gratuit, pe un termen nelimitat.

Serviciul Vamal monitorizează utilizarea certificatului și, pe baza analizei riscurilor, poate dispune efectuarea controlului ulterior al exportatorului.

În cazul în care exportatorul aprobat nu îşi onorează obligaţiile, Serviciul Vamal îi retrage statutul.

Certificatul de exportator aprobat poate fi retras în cazul modificării legislaţiei sau la cererea scrisă a titularului.

II. Obligațiile exportatorului aprobat

Exportatorul aprobat este obligat:

  • să asigure completarea declaraţiei de origine doar pentru mărfurile care întrunesc regulile de origine preferenţială;
  • să asigure păstrarea unei copii a documentului pe care este completată declaraţia de origine şi a copiilor actelor ce confirmă originea preferenţială a mărfurilor exportate cu acoperirea declaraţiei de origine, pe un termen de cel puţin 4 ani de la data emiterii acesteia;
  • să prezinte, pînă la data de 10 a lunii ulterioare celei de gestiune, raportul (.docx, .pdf) cu privire la documentele pe care au fost completate declaraţiile de origine, conform modelului;
  • să informeze Serviciul Vamal referitor la modificarea denumirii, a adresei juridice, a procesului de producere a mărfurilor şi a relaţiilor contractuale de export încheiate în regim preferenţial, în decurs de cel mult 10 zile lucrătoare din momentul intervenirii modificării;
  • să asigure, la orice solicitare din partea Serviciului Vamal, toate condiţiile necesare pentru efectuarea controlului activităţii de producere, în scopul confirmării capacităţilor de producţie şi a corectitudinii de stabilire a originii preferenţiale a mărfurilor exportate.

III. Întocmirea declarației de origine

La perfectarea operațiilor vamale, exportatorul trebuie să indice, în factură sau în alt document comercial, textul exact al declarației de origine, conform modelului stipulat.   

Declarația se înscrie în factură sau în alt document comercial în care marfa exportată este descrisă suficient de detaliat pentru a permite identificarea acesteia, indicînd şi numărul certificatului.

Textul declarației trebuie să corespundă modelului stabilit în una dintre versiunile lingvistice.

Versiune română: 

    „Exportatorul produselor ce fac obiectul acestui document (se menționează numărul certificatului de exportator aprobat) declară că, exceptînd cazul în care în mod expres este indicat altfel, aceste produse sînt de origine preferenţială (se menționează țara de origine).            

(Locul şi data), (Semnătura exportatorului, numele persoanei care semnează declaraţia).                            

 

Legislația:

Secțiunea 342, Codul vamal al Republicii Moldova nr. 1149/20.07.2000

Legea nr. 1380/20/11/1997 cu privire la tariful vamal

Convenția regională cu privire la re­gulile de origine preferențiale paneuromediteraneene, la care  RM a aderat prin Legea RM nr. 111/28.05.2015

Hotărîrea Guvernului nr. 385/16/06/2015 pentru punerea în aplicare a prevederilor secţiunii 342 

Exportator Aprobat.pdf


filter.type.import
filter.type.export
filter.location
filter.tarim
filter.info
filter.tarifs

No Data

contact-center.title

contact-center.info

contact-center.note

call-center

footer.tip

country

footer.tip.location

footer.tip.street

fax: footer.tip.fax

email: footer.tip.email

phone: footer.tip.phone

footer.info

country

footer.info.location

footer.info.street

fax: footer.info.fax

email: footer.info.email

phone: footer.info.phone

footer.title

footer.content

footer.note