AEO și simplificări vamaleExportator înregistrat

Exportator înregistrat

1192

Statutul  de exportator înregistrat se aplică cu țările care aplică sistemul REX în raport cu Republica Moldova – la moment Confederația Elvețiană și Regatul Norvegiei, iar Serviciul Vamal nu mai eliberează certificate de origine forma A pentru exporturile în Confederația Elvețiană și Regatul Norvegiei.

Sistemul REX a avut scopul de a înlocui sistemul de certificare a originii mărfurilor exportate în Confederația Elvețiană și Regatul Norvegiei în baza certificatelor de origine Forma A, emise de Serviciul Vamal. Perioada de tranziție globală de la sistemul de certificare a originii mărfurilor la sistemul REX a fost de la 1 ianuarie 2017 - 30 iunie 2020. Astfel din 01 iulie 2020, exportatorii vor întocmi doar atestate de origine, pentru exportul în Confederația Elvețiană și Regatul Norvegiei.

Exportatorul înregistrat beneficiază de dreptul de a documenta originea mărfurilor pe proprie răspundere prin completarea unui atestat de origine pe factură, indiferent de valoarea exportului. Pentru a avea dreptul de a întocmi un atestat de origine pentru mărfuri exportate a căror valoare depășește pragul stabilit, va fi necesar ca exportatorii să solicite Serviciului Vamal înregistrarea în baza de date REX, devenind "exportatori înregistrați".

  • Statutul de exportator înregistrat poate fi solicitat de întreprinderile care corespund cerințelor prestabilite de Ordinul Directorului Serviciului Vamal nr. 525/2019, și anume:
  1. efectuează sau intenționează să efectueze tranzacții de export preferențial în țările care aplică sistemul REX în raport cu Republica Moldova - Confederația Elvețiană și Regatul Norvegiei;
  2. demonstrează că mărfurile exportate sau care urmează a fi exportate întrunesc regulile de origine preferențială prevăzute de Sistemul Generalizat de Preferințe;
  3. oferă Serviciului Vamal acces la toate documentele ce demonstrează originea preferențială a mărfurilor, inclusiv documentele contabile, la sistemul informatic de evidență a operațiunilor vamale și la procesul de producție pentru a verifica originea preferențială a mărfurilor;
  4. nu face obiectul unei proceduri de insolvabilitate.

 

I. Actele necesare pentru obținerea statutului

Exportatorul care solicită înregistrarea în sistemul REX depune la Serviciul Vamal o Cerere de înregistrare, referitor la înregistrare sau la introducerea modificărilor în înregistrarea anterior efectuată, conform anexei nr.1 la Instrucțiunea „cu privire la procedura de înregistrare și revocare a înregistrării exportatorilor în/din sistemul exportatorilor înregistrați”, aprobată prin Ordinul Directorului Serviciului Vamal nr. 525/2019.

Cererea este însoțită de copiile autentificate cu semnătura conducătorului întreprinderii sau a persoanei împuternicite, de pe următoarele acte:

  1. documentele de constituire ale exportatorului;
  2. descrierea procesului tehnologic de obținere a produselor finite destinate exportului, cu scopul de a demonstra originea preferențială;
  3. dovezile de origine preferențială care au însoțit la import sau la plasarea sub regim vamal suspensiv componentele și materialele, în cazul în care la obținerea mărfurilor exportate au fost utilizate astfel de componente sau materiale;
  4. documentele care însoțesc produsele finite la exportul sau plasarea sub regimul vamal suspensiv efectuate anterior;
  5. documentele justificative neprevăzute la sbp. 1)-4) de care dispune exportatorul şi care susțin cele declarate în cerere.

Cererea se examinează de către Serviciul Vamal în termen de până la 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia.

În cazul deciziei favorabile pentru exportator, Serviciul Vamal înregistrează exportatorul în sistemul REX, atribuindu-i un număr de înregistrare - numărul REX.

Numărul REX este unic, iar exportatorul trebuie să își asume întreaga responsabilitate în ceea ce privește utilizarea acestuia.

Înregistrarea în sistemul REX este nelimitată și nu este necesară o nouă înregistrare atunci când un nou acord comercial aplică sistemul REX în raport cu Republica Moldova.

 

II. Obligațiile exportatorului înregistrat

Exportatorul înregistrat este obligat:

  1. să asigure completarea atestatului de origine doar pentru mărfurile care întrunesc regulile de origine ale SGP;
  2. să țină o evidență contabilă corespunzătoare, privind producția și vânzarea de mărfuri eligibile pentru tratament preferențial;
  3. să pună la dispoziția Serviciului Vamal toate documentele justificative referitoare la materialele utilizate la fabricare și să asigure toate condițiile necesare pentru efectuarea controlului activității de producere, în scopul confirmării capacităților de producție, precum și a corectitudinii întocmirii atestatului de origine și stabilirii caracterului originar al mărfurilor exportate;
  4. să păstreze o copie a documentului pe care este completat atestatul de origine și a actelor ce confirmă caracterul originar al mărfurilor exportate cu acoperirea atestatului de origine, pe un termen de cel puțin trei ani de la sfârșitul anului calendaristic în care a fost întocmit atestatul de origine;
  5. să notifice Serviciul Vamal referitor la orice modificări ce se referă la datele indicate în cererea de înregistrare în sistemul REX, în decurs de cel mult 10 zile lucrătoare din momentul intervenirii modificării, prezentând o cerere, împreună cu copiile documentelor ce confirmă modificările în cauză;
  6. să prezinte, până la data de 10 a lunii ulterioare celei de gestiune, raportul cu privire la documentele pe care au fost completate atestatele de origine, conform statutului de exportator înregistrat, care va fi păstrat de către ACSV pe un termen de cel puțin trei ani de la data completării celui mai recent atestat de origine inclus în raport.

 

 

III. Întocmirea atestatului de origine

Atestatul de origine poate fi întocmit de către exportator pe orice document comercial (factura fiscală, packing list, alt document comercial), care conține numele și adresa completă a exportatorului și a destinatarului, o descriere detaliată a mărfurilor, inclusiv originea, pentru a permite identificarea acestora și data documentului comercial. Atestatul de origine nu poate fi completat pe un document de transport.

Atestatul de origine, trebuie să fie completat  prin dactilografiere, tipărire, imprimare sau scris de mâna, sub textul atestatului de origine se indică data întocmirii. Termenul de valabilitate al atestatului de origine este de 12 luni din momentul întocmirii.

Atestatul de origine poate fi întocmit de exportator atunci când mărfurile la care se referă sunt exportate sau după export, cu condiția că este prezentat în țara de import nu mai târziu de 2 ani după efectuarea importului mărfurilor la care se referă.

Atestatul de origine trebuie să conțină următorul text în una din limbile:

1) engleză:

The exporter … (Number of Registered Exporter (1)) of the products covered by this document declares that, except where otherwise clearly indicated, these products are of... preferential origin (2) according to rules of origin of the Generalized System of Preferences of … (3) and that the origin criterion met is … … (4)”.

2) franceză:

„L’exportateur … (Numéro d’exportateur enregistré (1)) des produits couverts par le présent document déclare que, sauf indication claire du contraire, ces produits ont l’origine préférentielle … (2) au sens des règles d’origine du Système des préférences tarifaires généralisées de … (3) et que le critère d’origine satisfait est … … (4)”.

3) spaniolă:

El exportador … (Número de exportador registrado (1)) de los productos incluidos en el presente documento declara que, salvo indicación en sentido contrario, estos productos gozan de un origen preferencial … (2) en el sentido de las normas de origen del Sistema de preferencias generalizado de la   (3) y que el criterio de origen satisfecho es …(4)”.

(Locul şi data).

 

IV. Revocarea din Sistemul Exportatorilor Înregistrați

Revocarea din sistemul REX se efectuează:

  1. când exportatorul a fost radiat din Registrul de stat al persoanelor juridice, fapt notificat de acesta sau constatat de către Serviciul Vamal;
  2. când exportatorul și-a încetat activitatea economică externă sau se află în procedură de insolvabilitate, fapt notificat de acesta sau constatat de către Serviciul Vamal;
  3. când exportatorul nu mai îndeplinește condițiile pentru a exporta mărfuri de origine preferențială Republica Moldova în cadrul SGP sau pentru a întocmi atestate de origine, fapt notificat de acesta sau constatat de către Serviciul Vamal;
  4. când exportatorul nu răspunde la solicitarea de actualizare a informațiilor din cerere sau nu remediază iregularitățile constatate de Serviciul Vamal;
  5. când exportatorul a informat Serviciul Vamal că nu mai intenționează să exporte mărfuri în cadrul SGP;
  6. când intenționat sau din neglijență, exportatorul întocmește sau permite întocmirea unui atestat de origine care conține informații eronate și care duce la obținerea tratamentului tarifar preferențial în mod incorect;
  7. când pe parcursul a 24 luni calendaristice consecutive exportatorul nu mai efectuează operațiuni de export cu produse de origine preferențială Republica Moldova în cadrul SGP, fapt constatat de către Serviciul Vamal;
  8. la cererea exportatorului.

filter.type.import
filter.type.export
filter.location
filter.tarim
filter.info
filter.tarifs

No Data

contact-center.title

contact-center.info

contact-center.note

call-center

footer.tip

country

footer.tip.location

footer.tip.street

fax: footer.tip.fax

email: footer.tip.email

phone: footer.tip.phone

footer.info

country

footer.info.location

footer.info.street

fax: footer.info.fax

email: footer.info.email

phone: footer.info.phone

footer.title

footer.content

footer.note