Tipuri de origine a mărfurilorOrigine preferențială

Origine preferențială

8655

Pentru mărfurile cu origine preferențială poate fi aplicată scutirea totală sau parțială de taxe vamale în comerțul cu țările sau grupuri de țări cu care Republica Moldova are regim de comerț liber, și anume:

UE – conform ZLSAC (Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană), care este parte a Acordului de Asociere. Pentru determinarea originii se aplică Convenția regională cu privire la regulile de origine preferențiale paneuromediteraneene (Convenția PEM). 

CSI – conform Acordului privind Zona de Comerț Liber din cadrul Comunității Statelor Independente. Pentru determinarea originii se aplică regulile de origine stipulate în Acordul privind Regulile de determinare a țării de origine a mărfurilor în Comunitatea Statelor Independente, semnat la Ialta la 20 noiembrie 2009.

CEFTA – conform Acordului de Liber Schimb Central-European, părțile la acord fiind Albania, Bosnia şi Herțegovina, Macedonia de Nord, Moldova, Muntenegru, Serbia, UNMIK/Kosovo. Originea se determină conform regulilor din Convenția PEM.

Turcia - conform Acordului de Comerț Liber între Republica Moldova și Republica Turcia. În comerțul cu Turcia se aplică prevederile Convenției PEM.

Ucraina – conform Protocolului între Guvernul Republicii Moldova și Cabinetul de Miniștri al Ucrainei cu privire la amendarea Acordului privind Comerțul Liber între Guvernul Republicii Moldova și Cabinetul de Miniștri al Ucrainei. În comerțul cu Ucraina se aplică prevederile Convenției PEM.

Regatul Unit al Marii Britaniei și Irlandei de Nord - conform Acordului de Parteneriat Strategic, Comerț și Cooperare între Republica Moldova și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord.

EFTA – conform Acordului de comerț liber dintre Republica Moldova și statele membre EFTA (Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei și Confederația Elvețină), ratificat prin Legea nr. 71/2024.

GUAM – conform Protocolului privind Regulile de determinare a țării de origine a mărfurilor la Acordul privind crearea zonei de comerț liber între statele membre ale GUUAM, semnat la New York la 20 septembrie 2022, ratificat prin Legea nr. 57/2023.

În același timp, Elveția, Norvegia, Japonia, SUA și Canada acordă Republicii Moldova preferințe în cadrul Sistemului Generalizat de Preferințe (GSP). Originea mărfurilor exporate din Republica Moldova se confirmă prin certificatul de origine a mărfurilor Forma A, iar în cazul exporturilor în Elveția și Norvegia, prin sistemul electronic al exportatorilor înregistrați (sistemul REX).

 

I. Determinarea originii preferențiale

Pentru a obţine origine preferențială, mărfurile trebuie să respecte condițiile prevăzute în acordurile internaționale încheiate de Republica Moldova cu țările menționate mai sus.

Se consideră mărfuri originare:

  1. Mărfurile obținute integral într-o singură țară sau teritoriu
  2. Mărfurile supuse prelucrării sau transformării substanțiale

a) Mărfurile obținute integral

  • Din categoria mărfuri obținute integral fac parte: produsele minerale extrase din sol;
  • produsele vegetale care sunt recoltate în țară;
  • animalele vii care s-au născut și au crescut pe teritoriul țării și produsele care provin de la animalele vii;
  • produsele obținute din activități de vânătoare sau pescuit etc.

Pentru a fi considerate drept produse integral obținute într-o anumită țară, mărfurile nu trebuie să conțină componente de origine străină. 

Lista completă a mărfurilor obținute integral este prevăzută în acordurile internaționale pre-menționate.

b) Mărfurile supuse prelucrării sau transformării substanțiale

Dacă la fabricarea produsului finit a fost utilizată materie primă străină/cu origine nedeterminată, atunci originea se determină pe baza criteriului de prelucrare subtanțială.

În fiecare dintre acordurile sus-menționate există o listă de prelucrări minime a materiei prime neoriginare care trebuie respectate pentru ca produsul finit să obțină statutul de produs originar. Lista de prelucrări include, de regulă, următoarele:

Poziția în Sistemul armonizat

Denumirea produsului

Prelucrare sau transformare aplicată materialelor neoriginare care îi conferă produsului caracter originar

1

2

3

4

Se indică poziția tarifară din Sistemul armonizat de descriere și clasificare a mărfurilor (SA).

 

Se indică denumirea mărfurilor corespunzătoare poziției în prima coloană.

Regula indicată în listă stabilește nivelul minim de prelucrare sau de transformare necesar care se aplică materiei prime neoriginare.

Aceste reguli se referă doar la componente neoriginare.

Dacă pentru o poziție tarifară sînt menționate reguli în coloanele 3 și 4, se aplică doar una dintre acestea la alegerea exportatorului. 

 

c) Condițiile suplimentare pentru aplicarea originii preferențiale

 Regulile de origine preferențială se aplică dacă sunt respectate următoarele principii: 

  • Principiul teritorialității, conform căruia operațiile de prelucrare trebuie să fie realizate integral pe teritoriul statului de export, fără întrerupere.
  • Transport direct – mărfurile trebuie să fie transportate din țara de export direct spre țara de import. Totodată, se permite tranzitarea teritoriului altor state, precum și depozitarea temporară a mărfurilor, dacă acest lucru este necesar, efectuată sub supraveghere vamală.
  • Restituirea taxelor și "no drawback" – principiu aplicat în baza Convenției PEM. Conform acestuia, se interzice restituirea (drawback-ul) sau scutirea de taxe vamale a materiei prime neoriginare care a fost utilizată la fabricarea produsului finit și pentru care nu au fost achitate taxe vamale.
  • Cumularea originii. Republica Moldova poate aplica  cumulul de origine cu statele membre ale UE și ale CEFTA, cu Turcia (în baza Convenției PEM), cu Ucraina  (în baza regulilor tranzitorii), și cu țările CSI (conform regulilor de origine corespunzătoare). Astfel, materia primă originară din țările cu care Republica Moldova aplică cumulul, utilizată la producerea unui produs finit, va fi considerată drept originară din Republica Moldova, nefiind necesar să fie supusă prelucrării suficiente.   

Legislația:

  1. Codul Vamal al Republicii Moldova Nr. 95/2021
  2. Hotărârea Guvernului Republicii Moldova Nr. 92/2023 cu privire la punerea în aplicare a Codului Vamal nr. 95/2021;
  3. Convenția regională cu privire la regulile de origine preferențiale paneuromediteraneene, la care RM a aderat prin Legea nr.111/2015;
  4. Regulile pentru determinarea țării de origine în comunitatea statelor independente (CSI);
  5. Acordul de Parteneriat Strategic, Comerț și Cooperare între Republica Moldova și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, semnat la Chișinău la 24.12.2020.
  6. Regulile de origine tranzitorii introduce prin Decizia nr. 1/2021 a Subcomitetului vamal  RM-UE.
  7. Protocolul privind Regulile de determinare a țării de origine a mărfurilor la Acordul privind crearea zonei de comerț liber între statele membre ale GUUAM, semnat la New York la 20 septembrie 2022, ratificat prin Legea nr. 57/2023. 
  8. PROTOCOL privind Regulile de determinare a țării de origine a mărfurilor la Acordul privind crearea zonei de comerț liber între statele membre ale GUUAM
  9. Acordul de comerț liber dintre Republica Moldova și statele membre EFTA (Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei și Confederația Elvețină), ratificat prin Legea nr. 71/2024
  10. Acordul de comerț liber dintre Republica Moldova și statele membre EFTA (Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei și Confederația Elvețină (ENG)
  11. GHIDUL PRIVIND EXPORTUL ÎN ȚĂRILE EFTA

Import Republica Moldova *
Export Republica Moldova *
Țara sau regiunea
Poziția tarifară sau denumirea
* Tariful Vamal Integrat al Republicii Moldova (TARIM)
Poziții tarifare

No Data

Punctul de Informare pentru Comerțul Extern al Republicii Moldova

Punctul de Informare pentru Comerțul Extern este un instrument național de informare pentru agenții economici implicați în comerțul internațional, pentru autorități, dar și pentru alte părți interesate, care vor beneficia de informații sigure, din prima sursă, cu privire la legislația vamală, regimurile și destinațiile vamale, declararea mărfurilor, clasificarea și originea acestora, acte permisive, regulile de trecere a mărfurilor și mijloacelor de transport peste frontieră etc.

Punctul de Informare pentru Comerțul Extern este gestionat de Serviciul Vamal al Republicii Moldova

Punctul de Informare pentru Comerțul Extern al Republicii Moldova

Serviciul Vamal al Republicii Moldova

Republica Moldova

mun. Chișinău, MD-2065,

Str. N.Starostenco, 30

Fax: +373 (22) 27-30-61

Email: vama@customs.gov.md, callcentre@customs.gov.md

Telefon: +373 (22) 78 88 88

Ministerul Finanțelor

Republica Moldova

mun. Chișinău, MD-2005,

str. Constantin Tănase, 7

Fax: +373 (22) 23 40 64

Email: cancelaria@mf.gov.md

Telefon: +373 (22) 26 25 23

Portalul de Informații Comerciale al Republicii Moldova

Portalul de informații comerciale al Republicii Moldova (M-TIP) este conceput pentru a realiza angajamentele Republicii Moldova prevăzute în Acordul de facilitare a comerțului al Organizației Mondiale a Comerțului (WTO TFA), Acordul de asociere cu Uniunea Europeană (AA) și Zona de liber schimb aprofundat și cuprinzător (DCFTA). M-TIP integrează reglementările Republicii Moldova cu privire la comerțul extern, precum și informațiile utile pentru importatori și exportatori, într-o manieră ușor accesibilă. Scopul este de a oferi transparență și predictibilitate reglementărilor și procedurilor comerciale și, în acest sens, îmbunătățind conformarea și reducerea costurilor aferente activităților comerciale externe.

* Toate datele de pe acest portal poartă caracter informativ și nu generează nici un raport juridic.