Declararea mărfurilor în vederea plasării sub un regim vamal, se poate face prin derogare de la depunerea unei declarații vamale standard, pe baza unei declarații simplificate în conformitate cu art. 164 din Codul vamal al Republicii Moldova nr. 95/2021, sau a unei înscrieri în evidențele declarantului în conformitate cu art. 177 din Cod vamal.
1. Declarația simplificată
Serviciul Vamal poate accepta ca o persoană să plaseze mărfurile sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate care poate omite o parte dintre datele menționate la art. 162 din Cod vamal, sau dintre documentele justificative menționate la art. 163 al aceluiași Cod. Documentele care pot lipsi sunt cele necesare pentru calculul drepturilor de import sau de export aferente mărfurilor plasate sub regimul vamal respectiv.
Declarantul este obligat să prezinte ulterior o declarație suplimentară, conținând datele necesare pentru regimul în cauză.
Derogarea de la depunerea declarației suplimentare în următoarele cazuri:
- mărfurile sunt plasate sub regim de antrepozitare vamală;
- declaraţia simplificată se referă la mărfuri ale căror valoare şi cantitate sunt inferioare limitei nedeclarabile stabilite;
- declaraţia simplificată conţine deja toate informaţiile necesare pentru regimul vamal în cauză;
- declaraţia simplificată nu este făcută prin înscriere în evidenţele declarantului.
Utilizarea regulată a declarației simplificate face obiectul unei autorizații din partea Serviciului Vamal. Nu se supune autorizării utilizarea neregulată a declarației simplificate.
Prin utilizare regulată, se înțelege efectuarea de transporturi de marfă, având același destinatar și același expeditor, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
- au frecvență mai mare de două transporturi pe săptămână sau mai mare de 50 de transporturi pe an;
- marfa transportată se încadrează la același cod tarifar;
- țara de expediție și țara de destinație, precum și regimul vamal aplicabil rămân neschimbate.
2. Înscrierea în evidențele declarantului
Permite declararea mărfurilor prin înregistrarea mărfurilor în evidenţele declarantului, care trebuie să conțină cel puțin datele unei declarații vamale simplificate, cu condiţia ca datele din declaraţia respectivă să fie la dispoziţia Serviciului Vamal, în sistemul electronic al declarantului, la momentul depunerii declaraţiei sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului.
Serviciul Vamal poate acorda, o derogare de la obligaţia prezentării mărfurilor doar în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
- declarantul este un AEOC;
- natura şi fluxul mărfurilor în cauză justifică acest lucru şi sunt cunoscute de către Serviciul Vamal;
- subdiviziunea Serviciului Vamal care asigură supravegherea, are acces la toate informaţiile pe care le consideră necesare pentru a-şi putea exercita drepturile de examinare a mărfurilor în cazul în care acest lucru este necesar;
- la momentul efectuării înscrierii în evidenţe, mărfurile nu mai fac obiectul prohibiţiilor sau restricţiilor, cu excepţia cazului în care există dispoziţii contrare în acest sens în autorizaţie.
Biroul vamal care asigură supravegherea poate solicita în situaţii specifice ca mărfurile să fie prezentate. Pentru utilizarea regulată a declaraţiei simplificate şi pentru înscrierea în evidențele declarantului este necesar să se obţină în prealabil autorizaţie din partea Serviciului Vamal.
Autorizaţia de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaraţii simplificate şi cea de a depune o declaraţie vamală sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului, implică efectuarea în prealabil de către Aparatul Central al Serviciului Vamal a unei verificări, al cărei obiectiv este acela de a permite cunoaşterea activităţii şi organizării interne a solicitantului.
Condiţiile privind autorizarea şi derularea operaţiunilor în procedura simplificată sunt cuprinse în Normele privind utilizarea declarației vamale simplificate și înscrierea în evidențele declarantului, aprobate prin Ordinul Serviciului Vamal nr. 480-O din 05.12.2023.
Autorizaţia de depunere a unei declaraţii vamale simplificate, se acordă în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
- solicitantul respectă criteriul stabilit la art. 39 Codul vamal al Republicii Moldova;
- solicitantul dispune de proceduri satisfăcătoare de gestionare a licenţelor şi a autorizaţiilor acordate în conformitate cu măsurile de politică comercială;
- solicitantul se asigură că angajaţii vizaţi primesc sarcina de a informa Serviciul Vamal, dacă sunt detectate dificultăţi de conformare la cerinţe şi stabileşte proceduri pentru a informa Serviciul Vamal cu privire la astfel de dificultăţi;
- după caz, solicitantul a pus în aplicare proceduri satisfăcătoare de gestionare a licenţelor de import şi de export legate de interdicţii şi restricţii, inclusiv măsuri care permit diferenţierea mărfurilor care fac obiectul unor interdicţii sau restricţii de alte mărfuri, cu scopul de a asigura respectarea acestor interdicţii şi restricţii.
Se consideră că un AEOC îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 165 alin. (1) lit. b) - d) din Codul vamal al Republicii Moldova, în măsura în care evidenţele lor corespund condiţiilor de plasare a mărfurilor sub un regim vamal în baza unei declaraţii simplificate.
Plasarea mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate nu poate fi folosită în următoarele cazuri:
- mărfuri care cad sub incidența controlului exportului, reexportului, importului și tranzitului de mărfuri strategice;
- mărfuri care cad sub incidența Legii privind desfășurarea în siguranță a activităților nucleare și radiologice;
- mărfuri în cazul cărora verificarea îndeplinirii altor condiții stabilite prin reglementări speciale, impune prelevarea de către Serviciul Vamal de eșantioane în vederea analizelor tehnice sau de laborator pentru fiecare operațiune.
Autorizaţia de depunere a unei declaraţii vamale sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului, se acordă în cazul în care solicitanţii dovedesc că îndeplinesc criteriile stabilite la art. 39, 41 şi 42 din Codul vamal al Republicii Moldova. (Se consideră că un AEOC îndeplineşte condiţiile).
Cererea trebuie să se refere la oricare dintre următoarele regimuri:
- punere în liberă circulaţie;
- antrepozit vamal;
- admitere temporară;
- perfecţionare activă;
- perfecţionare pasivă;
- export şi reexport.
Autorizaţia nu se acordă în următoarele cazuri:
- cererea de autorizare se referă la punerea în libera circulaţie şi reimportul cu punerea în liberă circulaţie a produselor supuse accizelor;
- cererea de autorizare se referă la export şi reexport de mărfuri supuse accizelor.
În cazul în care cererea de autorizare se referă la export şi reexport, autorizaţia se acordă numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
- se renunţă la obligaţia depunerii unei notificări sumare de ieşire, în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare a Codului vamal;
- postul vamal de export este şi postul vamal de ieşire.
Transmiterea şi prelucrarea cererilor, precum emiterea şi gestionarea ulterioară a autorizaţiilor, (modificarea, revocarea, anularea şi suspendarea), se efectuează prin utilizarea Sistemului Informațional „Decizii Vamale” (în continuare – SI „Decizii Vamale”).
Cererea pentru obţinerea autorizaţiei de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaraţii simplificate și/sau autorizaţiei, de a depune o declaraţie vamală sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului se depune de solicitant în format electronic.
Aparatul Central al Serviciului Vamal, permite utilizarea altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor în ceea ce privește cererile și deciziile de autorizare a utilizării simplificărilor.
Formularul corespunzător (cererea) pe suport de hârtie pentru aplicarea la autorizarea simplificărilor: declarația simplificată, înscrierea în evidențele declarantului este prevăzut de anexa nr. 25 la Hotărârea Guvernului nr. 92/2023, cu privire la punerea în aplicare a Codului vamal nr. 95/2021.
Etapele și termenii de examinare a cererii de autorizare a procedurilor simplificate:
- acceptarea cererii, în cazul în care sunt furnizate toate informațiile, este notificată în termen-limită de 20 zile;
- dacă se întrunesc toate condiţiile necesare în vederea luării unei decizii favorabile, aceasta se ia în termen de cel mult 30 de zile de la data acceptării cererii şi se comunică fără întârziere solicitantului;
- în cazul în care se stabileşte că cererea nu conţine toate informaţiile pentru luarea deciziei, solicitantului i se oferă un termen de cel mult 20 de zile, pentru prezentarea informaţiei necesare. Dacă solicitantul nu furnizează în acest termen informaţia solicitată, cererea nu este acceptată, cu informarea solicitantului;
- data acceptării cererii este data la care a fost prezentată ultima informaţie solicitată de Serviciul Vamal;
- după prezentarea informaţiei solicitate, Serviciul Vamal adoptă decizia în cel mult 20 de zile, de la data acceptării cererii;
- înainte de luarea unei decizii nefavorabile pentru solicitant, Serviciul Vamal îi comunică solicitantului motivele pe baza cărora intenţionează să ia decizia, în cel mult 20 de zile de la data acceptării cererii.
Serviciul Vamal la acordarea autorizației ia în considerare caracteristicile specifice ale solicitantului, inclusiv dimensiunea și volumul operațiunilor sale.
Gestionarea autorizațiilor de utilizare a simplificărilor
Monitorizarea periodică este responsabilitatea operatorului economic, care trebuie să facă parte din sistemul său de control intern.
Etapele pentru derularea procedurii declarației simplificate sunt următoarele:
- constituirea unei garanții în favoarea Serviciului Vamal potrivit prevederilor art. 98 – 1071 din Codul vamal al Republicii Moldova;
- prezentarea și declararea mărfurilor la postul vamal pe baza declarației simplificate;
- plata drepturilor de import;
- depunerea declarației suplimentare și regularizarea drepturilor de import, după caz în termenul prevăzut în autorizație.
Etapele procedurii de a depune o declaraţie vamală sub forma unei înscrieri în evidenţa declarantului sunt următoarele:
- prezintă mărfurile la postul vamal, cu excepţia cazului în care se aplică derogările art. 178 alin. (1) din Codul vamal al Republicii Moldova şi înscrie în evidenţă data notificării de prezentare;
- înscrie cel puţin în evidenţă datele unei declaraţii vamale simplificate şi orice documente justificative;
- la cererea postului vamal de supraveghere, pune la dispoziţie datele declaraţiei vamale înscrise în evidenţă şi orice document justificativ, cu excepţia cazului în care autorităţile vamale permit, ca declarantul să ofere acces computerizat direct la acele informaţii din evidenţele sale;
- pune la dispoziţia postului vamal de supraveghere informaţii privind mărfurile care fac obiectul restricţiilor şi interdicţiilor;
- furnizează postului vamal de supraveghere documentele justificative prevăzute la art. 163 alin. (2) din Cod vamal, ce reglementează regimul vamal înainte ca mărfurile declarate să poată fi eliberate;
- în cazul în care se aplică derogarea de prezentare a mărfurilor, se asigură că titularul autorizaţiei de exploatare a depozitelor temporare, dispun de informaţiile necesare pentru a dovedi încetarea depozitării temporare;
- cu excepţia cazului în care se renunţă la obligaţia de a depune o declaraţie suplimentară în conformitate cu art. 166 alin. (4) din Cod vamal, depune declaraţia suplimentară la postul vamal de supraveghere în modul şi în termenul stabilit în autorizaţie.
Beneficiile potențiale ale simplificărilor sunt:
- furnizează o alternativă la procedura standard;
- răspund la unele nevoi specifice legate de fluxul și de tipul mărfurilor declarate;
- corespund organizării specifice a activității operatorului economic;
- asigură acordarea mai rapidă a liberului de vamă (posibilitatea de acordare a liberului de vamă în termen de 24 de ore);
- implică o reducere a costurilor (de exemplu, dacă tranzitul poate fi evitat sau odată ce sunt dezvoltate soluții informatice);
- implică furnizarea unui număr mai mic de date la biroul vamal, înainte de acordarea liberului de vamă pentru mărfuri (dacă se depune notificare sau declarație simplificată);
- implică mai puține controale fizice și ale documentelor înainte de acordarea liberului de vamă pentru mărfuri comparativ cu procedura standard;
- presupun o depunere unică a tuturor informațiilor din declarația vamală în cadrul unei (unor) declarații suplimentare la sfârșitul unei perioade predefinite.
Beneficiile potențiale suplimentare sunt legate de:
- contactul permanent între biroul vamal și operatorul economic;
- promovarea utilizării abordării bazate pe sistem pentru controlul simplificărilor;
Legislația:
- Codul vamal al Republicii Moldova nr. 95/2021, Capitolul II „PLASAREA MĂRFURILOR SUB UN REGIM VAMAL”
- Hotărârea Guvernului nr. 92/2023 cu privire la punerea în aplicare a Codului vamal nr. 95/2021, Secțiunea a 2-a „Plasarea mărfurilor sub un regim vamal”, Subsecţiunea a 2-a „Simplificări”
- Ordinul Serviciului Vamal nr. 480-O/05.12.2023 cu privire la aprobarea Normelor privind utilizarea declarației vamale simplificate și înscrierea în evidențele declarantului
- Ghid privind SIMPLIFICĂRI - Titlul V din Codul vamal al Uniunii/„Orientări pentru statele membre și sectorul comerțului”, Bruxelles, Taxud/A2/07/04/2017, elaborat de către DG-TAXUD (Comisia Europeană)