AEO și simplificări vamaleExportator aprobat

Exportator aprobat

11343

Statutul de exportator aprobat se aplică în comerțul cu UE, CEFTA, Turcia, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord și Ucraina, conform prevederilor acordului de comerț liber corespunzător și are drept scop simplificarea  procedurii de certificare a originii preferențiale a mărfurilor exportate.

Exportatorul aprobat beneficiază de dreptul de a documenta originea preferențială a mărfurilor pe proprie răspundere prin completarea unei declarații de origine pe factură, fără necesitatea obținerii certificatului EUR.1, indiferent de valoarea exportului. Astfel, exportatorul aprobat are mai multe avantaje, printre care reducerea timpului  de vămuire, minimizarea costurilor, reducerea întârzierilor și simplificarea formalităților de export.

Statutul de exportator aprobat poate fi solicitat de exportatorii care corespund condițiilor stabilite de art.691 alin.(1) din Codul Vamal al Republicii Moldova nr. 95/2021 și anume:

Potrivit noilor reglementări normative, a fost exclusă restricția de obținere a acestui statut de către brokerii vamali.

Totodată, un broker vamal poate obține acest statut dacă figurează și în calitate de exportator, fapt reglementat expres de art.22 din Apendicele I la Convenția PEM.

I. Actele necesare pentru obținerea statutului

În vederea obținerii statutului de exportator aprobat, exportatorul depune la aparatul central al Serviciului Vamal o cerere în acest sens.

Cererea este însoțită de copiile următoarelor documente:

  1. documentele de constituire;
  2. contractele în baza cărora se efectuează exporturile de produse originare;
  3. descrierea procesului tehnologic de obţinere a produselor finite;
  4. structura de preţ a produsului finit în cazul în care la fabricarea acestuia sunt folosite materiale neoriginare şi regula de origine este una valorică;
  5. acte care să cuprindă date referitoare la materiile prime şi materialele efectiv folosite - cantitate, valoare, origine, încadrare tarifară - la fabricarea produselor finite, suficient de detaliate pentru a face o distincţie clară între materialele originare și neoriginare, după caz;
  6. documentele care au însoţit la momentul importului materialele folosite la obţinerea produselor finite exportate, pentru operaţiuni derulate în ultimele 12 luni, cum ar fi declaraţia vamală, dovada de origine, factura aferentă, lista de ambalare, documentul de transport, certificatul de non-manipulare;
  7. documentele care atestă că pentru materialele neoriginare utilizate la fabricarea mărfii nu s-a obţinut nici o restituire a taxelor vamale şi că toate taxele vamale sau taxele cu efect echivalent aplicabile respectivelor materiale au fost efectiv achitate, după caz;
  8. orice alte documente care susţin cele declarate în cerere.

Serviciul Vamal examinează cererea în conformitate cu art.15-29 din Codul Vamal în scopul acordării statutului de exportator aprobat, având în vedere, în special, criteriul de origine aplicat, originea materiilor prime şi a materialelor folosite, precum şi corectitudinea informaţiilor din cerere, şi ia o decizie în ceea ce privește acordarea statutului în cel mult 90 de zile de la data acceptării cererii. 

Certificatul de exportator aprobat se eliberează gratuit, pe un termen nelimitat.

Serviciul Vamal monitorizează utilizarea statutului de exportator aprobat şi, în baza analizei riscurilor sau a rezultatelor verificărilor ulterioare efectuate în cadrul procedurilor de asistenţă administrativă internațională, dispune efectuarea controlului activităţii economice a acestuia, în corespundere cu art.341 și art.343 din Codul Vamal.

În cazul în care exportatorul aprobat nu îşi onorează obligaţiile, Serviciul Vamal întreprinde măsurile prevăzute în pct. 20-22 din Anexa nr. 2 la Ordinul Directorului Serviciului Vamal Nr. 528-O/2023 “Cu privire la aprobarea normelor tehnice privind unele simplificări în materie de origine preferențială a mărfurilor”.

II. Obligațiile exportatorului aprobat

Drepturile și obligațiile exportatorului aprobat sunt stabilite de art.70 din Codul Vamal Nr.95/2021, după cum urmează:

  • să asigure completarea declarației de origine doar pentru mărfurile care întrunesc regulile de origine preferențială;
  • să asigure păstrarea unei copii a documentului pe care este completată declarația de origine şi a copiilor actelor ce confirmă originea preferențială a mărfurilor exportate cu acoperirea declarației de origine, pe un termen de cel puțin 3 ani de la data emiterii acesteia;
  • să prezinte, până la data de 10 a lunii ulterioare celei de gestiune, raportul cu privire la documentele pe care au fost completate declarațiile de origine, conform modelului prevăzut la anexa nr. 3 din Anexa nr. 2 la Ordin 528-O/2023;
  • să informeze Serviciul Vamal referitor la modificarea denumirii, a adresei juridice, a procesului de producere a mărfurilor şi a relațiilor contractuale de export încheiate în regim preferențial, în decurs de cel mult 10 zile lucrătoare din momentul intervenirii modificării;
  • să asigure, la orice solicitare din partea Serviciului Vamal, toate condițiile necesare pentru efectuarea controlului activității de producere, în scopul confirmării capacităților de producție şi a corectitudinii de stabilire a originii preferențiale a mărfurilor exportate.

III. Întocmirea declarației de origine

La perfectarea operațiunilor vamale, exportatorul trebuie să indice, în factură sau în alt document comercial, textul exact al declarației de origine.

Declarația se înscrie în factură sau în alt document comercial în care marfa exportată este descrisă suficient de detaliat pentru a permite identificarea acesteia, indicând şi numărul certificatului.

Textul declarației trebuie să corespundă modelului stabilit de acordul de comerț liber corespunzător, în una dintre versiunile lingvistice prevăzute.

Versiune română:  „Exportatorul produselor ce fac obiectul acestui document (se menționează numărul certificatului de exportator aprobat) declară că, exceptând cazul în care în mod expres este indicat altfel, aceste produse sunt de origine preferențială (se menționează țara de origine).           
(Locul şi data), (Semnătura exportatorului, numele persoanei care semnează declarația)”.                           

 

Legislația:

 


filter.type.import
filter.type.export
filter.location
filter.tarim
filter.info
filter.tarifs

No Data

contact-center.title

contact-center.info

contact-center.note

call-center

footer.tip

country

footer.tip.location

footer.tip.street

fax: footer.tip.fax

email: footer.tip.email

phone: footer.tip.phone

footer.info

country

footer.info.location

footer.info.street

fax: footer.info.fax

email: footer.info.email

phone: footer.info.phone

footer.title

footer.content

footer.note