AEO și simplificări vamaleOperator Economic Autorizat (AEO)

Operator Economic Autorizat (AEO)

32942

Ce reprezintă AEO?
Operatorul Economic Autorizat (AEO - Authorised Economic Operator) este un statut acordat „operatorilor economici de încredere”, care pot
beneficia de avantaje și simplificări vamale în schimbul conformării condițiilor de autorizare AEO și care au la bază principiile transparenței, corectitudinii și responsabilității reciproce.

Cine poate deveni un AEO?
Orice operator economic stabilit pe teritoriul vamal al Republicii Moldova care îndeplinește criteriile enunțate în  Art. 39-43 din Codul Vamal și nu are datorii la bugetul de stat poate depune cerere pentru obținerea statutului de AEO.
Programul AEO este deschis tuturor operatorilor economici, inclusiv companiilor mici și mijlocii, indiferent de rolul acestora în lanțul de aprovizionare internațional:

  • importator;
  • exportator;
  • producător;
  • transportator;
  • broker vamal;
  • expeditor de marfă;
  • antrepozitar.

Lista companiilor care dețin statutul de  AEO și care au acceptat să fie incluși în lista AEO

 


Cum poate fi solicitată autorizația AEO?
Orice operator economic interesat în obținerea autorizației AEO poate depune cerere la Aparatul central al Serviciul Vamal prin intermediul Sistemului informaţional de gestionare a autorizaţiei AEO (SI „e-AEO”).

Tipurile de autorizații AEO:
Autorizația AEOC – se acordă pentru simplificări vamale și este destinată operatorilor economici care doresc să beneficieze de simplificări legate de procedura de vămuire stabilite de Codul Vamal al Republicii Moldova.

Autorizația AEOS – se acordă pentru securitate și siguranță și este destinată operatorilor economici care doresc să beneficieze de facilități legate de controalele vamale și care vizează securitatea și siguranța, aplicate la intrarea sau ieșirea mărfurilor pe/de pe teritoriul Republicii Moldova.

Autorizaţiile AEOC și AEOS pot fi deţinute în acelaşi timp prin eliberarea unei autorizaţii combinate.
 

Care sunt criteriile pentru acordarea autorizației AEO?

  • Conformitatea;
  • Solvabilitatea financiară;
  • Ținerea corespunzătoare a evidențelor comerciale şi de transport;
  • Standardele practice de competenţă şi calificările profesionale (specifice pentru obținerea AEOC);
  • Garantarea securității şi siguranţei lanţului de aprovizionare internațional (specific pentru obținerea AEOS).

Care sunt beneficiile AEO?

  • Mai puține controale fizice și documentare în raport cu alţi operatori economici (Statutul de AEO nu presupune eliminarea tuturor controalelor vamale, ci reducerea maximă a acestora. Serviciul Vamal poate decide să exercite controale ținând cont de un risc specific sau de obligațiile de control în temeiul unor legi specifice (de exemplu, legislația referitoare la siguranța produselor));
  • Tratament prioritar dacă este selectat pentru control;
  • Posibilitatea de a solicita un anumit loc pentru efectuarea controlului;
  • Facilitarea accesului la simplificări vamale;
  • Notificarea prealabilă în caz de controale vamale;
  • Acces prioritar în punctele de trecere a frontierei de stat (PTFS) și posturile vamale interne (PVI);
  • Recunoașterea reciprocă;
  • Utilizarea Logoului AEO.

Companiile pot aplica  Logoul AEO, conform modelului aprobat, pe documente comerciale sau în alt mod, pentru a-și informa partenerii și clienții despre deținerea acestui statut.

Logo AEO

 

Avantaje indirecte:

  • Recunoaștere drept partener comercial securizat și sigur;
  • Îmbunătățirea relațiilor cu Serviciul Vamal și alte autorități guvernamentale.

 

Gestionarea autorizației AEO:

  • Monitorizarea:

- Chiar dacă autorizația AEO se emite pe o perioadă nelimitată, monitorizarea periodică este responsabilitatea principală a operatorului economic. Aceasta ar trebui să facă parte din sistemele  de control intern ale operatorului economic. Operatorul economic ar trebui să poată demonstra modul în care se face monitorizarea și rezultatele acesteia;
- Operatorul economic ar trebui să își examineze procesele, riscurile și sistemele pentru a reflecta orice schimbări semnificative în cadrul operațiunilor sale;
- Titularul autorizației AEO va informa Serviciul Vamal fără întârziere, în legătură cu orice factor care apare și care poate influența menținerea sau conținutul acesteia
- Monitorizarea este realizată în mod continuu și de către Serviciul Vamal, inclusiv prin monitorizarea activităților zilnice ale AEO și vizitele la sedii, întru detectarea timpurie a oricărui semnal de nerespectare, care va conduce la acțiune promptă în cazul în care sunt detectate dificultăți sau nerespectări.

  • Reevaluarea autorizației AEO este necesară:

- În cazul în care se modifică legislația vamală, în special condițiile și criteriile legate de autorizația AEO;
- În urma rezultatelor  monitorizării efectuate sau ca urmare a informațiilor furnizate de titularul autorizației sau de alte autorități.
- În cazul autorizațiilor AEOS pentru securitate și siguranță, reevaluarea se efectuează cel puțin o dată la 3 ani;

  • Suspendarea autorizației AEO:

Serviciul Vamal suspendă decizia în cazul în care:

- consideră că pot exista motive pentru anularea, revocarea sau modificarea deciziei, dar nu dispune încă de toate informaţiile necesare pentru a decide cu privire la anularea, revocarea sau modificarea acesteia;
- consideră că nu sunt îndeplinite condiţiile pentru luarea unei decizii sau că titularul deciziei nu se conformează obligaţiilor care îi revin prin respectiva decizie;
- titularului deciziei i se acordă timpul necesar pentru a adopta măsuri prin care să asigure îndeplinirea condiţiilor sau respectarea obligaţiilor;
- titularul deciziei solicită respectiva suspendare, deoarece se află temporar în imposibilitate de a îndeplini condiţiile prevăzute în decizie sau de a se conforma obligaţiilor ce îi revin prin această decizie.

  • Revocarea și modificarea autorizației AEO are loc în cazul în care:

- Cel puţin unul  dintre criteriile pentru autorizarea AEO nu mai este îndeplinit;
- Titularul autorizației suspendate nu a întreprins măsurile necesare și nu a lichidat neajunsurile depistate pentru a se conforma cerințelor până la expirarea termenului stabilit al suspendării ;
- Titularul solicită revocarea autorizației;

 

Sistemul informațional SI ”e-AEO”

Ce reprezintă SI ”e-AEO”?
SI ”e-AEO” - este un sistem informațional de evidență, gestiune și trasabilitate stabil și fiabil pentru solicitanții și titularii AEO, având drept scop optimizarea și automatizarea proceselor asociate consultării, solicitării, examinării, gestionării, auditării, monitorizării, reevaluării, emiterii, suspendării, etc., relevante instituției AEO.

Etapele de autorizare prin SI ”e-AEO”

  • Depunerea cererilor:

- depunerea cererilor și chestionarului de autoevaluare de către operatorii economici;
- validarea cererilor depuse de către funcționarii Serviciului Vamal.

  • Evidența și controlul AEO:

- realizarea activităților de examinare a cererii (20 de zile);
- realizarea activităților de audit (90 de zile);
- luarea deciziei de acordare sau de refuz a autorizației AEO (30 de zile);
- eliberarea autorizațiilor/logourilor AEO operatorilor economici.

SI ”e-AEO” asigură:

- realizarea activităților de planificare a monitorizărilor și reevaluarea autorizației AEO;
- administrarea bazelor de date ale Sistemului;
- acordarea asistenței la etapele de aplicare și autorizare AEO;
- anunțuri importante care sunt utile în cadrul activității reglementate de domeniul vamal;
- elaborarea și menținerea clasificatoarelor și indicatoarelor generale de sistem;
- delimitarea drepturilor de acces pentru utilizatori, ținerea sistemului de parole;
- asigurarea securității, protecției și integrității informației în Sistem în baza standardului internațional ISO 27001.

Documentele cu care se operează în SI ”e-AEO”:

  • Documente de intrare:

- cerere privind obținerea/suspendarea/retragerea sau modificarea autorizației AEO;
cerere privind obținerea logoului AEO;
chestionar de autoevaluare;
- alte documente confirmative anexate la cerere.

  • Documente tehnologice:

- lista de verificare a setului de documente prezentat de către operatorul economic;
- planul de audit, monitorizare și reevaluare;
- alte documente relevante procesului de examinare și control al operatorului economic.

  • Documente de ieșire:

- planul de control și ordinul de aprobare a lui;
- raportul de audit și decizia emisă (acordarea, refuzul acordării, suspendarea, revocarea sau modificarea autorizației AEO);
- autorizațiile AEO cu statutul lor.

Beneficii:

  • facilitarea comerțului extern;
  • asigurarea siguranței și securității lanțului internațional de aprovizionare;
  • implementarea noilor instrumente internaționale în domeniul vamal;
  • reducerea interacțiunii umane între autoritatea vamală și mediul de afaceri;
  • crearea parteneriatelor de încredere între autoritatea vamală și mediul de afaceri;
  • schimbul de informații privind Lista AEO.

 

Ghidul video de utilizare a SI e-AEO

 

 

 


 

  • Răspunsuri la cele mai frecvente întrebări puteți consulta în broșura de mai jos.

  • Răspunsuri la cele mai frecvente întrebări privind Recunoașterea reciprocă a operatorilor economici autorizați între Uniunea Europeană și Republica Moldova le puteți consulta în broșura de mai jos.

 

 

 

 

 

 

 

 

Legislația:

 


Import Republica Moldova *
Export Republica Moldova *
Țara sau regiunea
Poziția tarifară sau denumirea
* Tariful Vamal Integrat al Republicii Moldova (TARIM)
Poziții tarifare

No Data

Punctul de Informare pentru Comerțul Extern al Republicii Moldova

Punctul de Informare pentru Comerțul Extern este un instrument național de informare pentru agenții economici implicați în comerțul internațional, pentru autorități, dar și pentru alte părți interesate, care vor beneficia de informații sigure, din prima sursă, cu privire la legislația vamală, regimurile și destinațiile vamale, declararea mărfurilor, clasificarea și originea acestora, acte permisive, regulile de trecere a mărfurilor și mijloacelor de transport peste frontieră etc.

Punctul de Informare pentru Comerțul Extern este gestionat de Serviciul Vamal al Republicii Moldova

Punctul de Informare pentru Comerțul Extern al Republicii Moldova

Serviciul Vamal al Republicii Moldova

Republica Moldova

mun. Chișinău, MD-2065,

Str. N.Starostenco, 30

Fax: +373 (22) 27-30-61

Email: vama@customs.gov.md, callcentre@customs.gov.md

Telefon: +373 (22) 78 88 88

Ministerul Finanțelor

Republica Moldova

mun. Chișinău, MD-2005,

str. Constantin Tănase, 7

Fax: +373 (22) 23 40 64

Email: cancelaria@mf.gov.md

Telefon: +373 (22) 26 25 23

Portalul de Informații Comerciale al Republicii Moldova

Portalul de informații comerciale al Republicii Moldova (M-TIP) este conceput pentru a realiza angajamentele Republicii Moldova prevăzute în Acordul de facilitare a comerțului al Organizației Mondiale a Comerțului (WTO TFA), Acordul de asociere cu Uniunea Europeană (AA) și Zona de liber schimb aprofundat și cuprinzător (DCFTA). M-TIP integrează reglementările Republicii Moldova cu privire la comerțul extern, precum și informațiile utile pentru importatori și exportatori, într-o manieră ușor accesibilă. Scopul este de a oferi transparență și predictibilitate reglementărilor și procedurilor comerciale și, în acest sens, îmbunătățind conformarea și reducerea costurilor aferente activităților comerciale externe.

* Toate datele de pe acest portal poartă caracter informativ și nu generează nici un raport juridic.