Controlul mărfurilor la importControlul vamal al mărfurilor

Controlul vamal al mărfurilor

7048

În scopul asigurării respectării legislației vamale, prevenirii fraudelor, autoritatea vamală aplică diverse proceduri și instrumente de control vamal. 

Mărfurile și mijloacele de transport sînt supuse controlului vamal selectiv. Selectivitatea prevede că autoritatea vamală folosește, pe baza analizei de risc, acele forme de control care sînt suficiente pentru asigurarea respectării legislației.

Notă: Autoritatea vamală este în drept, după caz, să utilizeze toate formele de control vamal.

Astfel, în procesul vămuirii, controlul vamal se aplică corespunzător gradului de risc determinat de sistemul informațional „ASYCUDA World”, lucru care duce la direcționarea declarațiilor vamale spre unul dintre culoarele de control vamal (verde, albastru, galben sau roșu):

- culoarul verde – acordarea liberului de vamă fără efectuarea controlului documentar şi fizic;

- culoarul albastru – acordarea liberului de vamă fără efectuarea controlului documentar şi fizic, cu efectuarea pe baza principiului selectivității a controlului ulterior prin reverificarea declaraţiei vamale;

- culoarul galben – efectuarea controlului documentar, fără efectuarea controlului fizic;

- culoarul roșu – efectuarea controlului documentar şi fizic.

 

I. Controlul documentar

La efectuarea controlului documentar sînt verificate documentele anexate la declarația vamală  (minimum următoarele acte obligatorii: 1) factura;  2) documentele de transport; 3) actele permisive, necesare pentru acordarea liberului de vamă). Totodată, pot fi solicitate suplimentar și alte acte care confirmă toate datele indicate în declaraţia vamală și care sînt necesare acordării liberului de vamă.

Actele anexate la declarația vamală trebuie să fie prezentate autorității vamale în original, iar în cazul declarării electronice, documentele sînt scanate și atașate la declarația vamală.

Dacă declarantul deține actele necesare vămuirii completate în limbi străine, autoritatea vamală poate cere traducerea acestora.

Controlul documentar constă în verificarea: corectitudinii completării declaraţiei vamale în detaliu; existenței documentelor anexate la declaraţia vamală în detaliu, potrivit destinației vamale solicitate; concordanței dintre datele înscrise în declaraţia vamală şi cele din documentele anexate; formei documentelor anexate.

 

II. Controlul fizic

Controlul fizic constă în verificarea mărfurilor și a mijloacelor de transport cu scopul de a confirma informațiile despre natura, originea, starea și cantitatea mărfurilor, starea sigiliilor, ștampilelor și a altor mijloace de identificare.

Controlul fizic poate fi realizat prin: identificarea mărfurilor, numărarea locurilor sau coletelor, cîntărire, măsurare, fotografiere, prelevare de probe şi mostre, aplicarea echipamentului special de control vamal şi a altor instrumente de control în vederea confirmării datelor indicate în declaraţia vamală şi/sau în actele de însoțire.

Autoritatea vamală poate aplica următoarele tipuri de control vamal fizic al mărfurilor:

- parțial (cu verificarea unei părți din lotul de marfă, suficiente pentru asigurarea respectării legislației vamale);

- total (cu verificarea întregului lot de marfă). Se aplică, în special, în situațiile în care există indicii temeinice privind nerespectarea legislației vamale în vigoare sau atunci cînd criteriul de selectivitate indică expres spre necesitatea verificării întregului lot de marfă, precum şi în cazurile în care, pe baza analizei de risc, s-a stabilit că un control parțial nu va fi suficient pentru asigurarea respectării legislației vamale;

- efectuat în vederea prelevării de probe şi mostre pentru cercetarea (expertiza) mărfurilor.

Declarantul și alți titulari de drepturi asupra mărfurilor și a mijloacelor de transport, precum și reprezentanții acestora, sînt obligați să asiste la controlul mărfurilor și al mijloacelor de transport și să acorde asistență autorității vamale în efectuarea controlului.

Declarantul sau reprezentantul acestuia este obligat ca, la cererea organului vamal, să manipuleze, să dezambaleze şi să reambaleze mărfurile, fără să provoace degradarea acestora. Cheltuielile legate de aceste operații vor fi acoperite de declarant.

Dacă declarantul nu se prezintă în decursul a 10 zile de la prezentarea mărfurilor sau controlul nu poate fi amînat din motive de securitate sau din cauza altor împrejurări care nu suportă amînare, vama va efectua controlul în lipsa declarantului, dar în prezența unor persoane neinteresate de rezultatul controlului.

La efectuarea controlului vamal, pot fi aplicate mijloace tehnice de control care nu prezintă niciun pericol pentru sănătatea şi viața oamenilor, animalelor şi plantelor şi care nu cauzează prejudicii mărfurilor şi mijloacelor de transport. Vama dispune de un arsenal de echipamente de control vamal nonintruziv (scanere, amplasate la posturile de frontieră auto, de la aeroport și, într-o perspectivă apropiată, de la calea ferată).

Vama dispune și de laboratoare vamale, inclusiv laboratoare mobile, care sînt utilizate în scopul analizei fizico-chimice a mărfurilor, necesare pentru verificarea corectitudinii declarării mărfurilor. Laboratorul vamal este acreditat pentru mai multe încercări și se specializează în domeniile textilelor, alcoolului, produselor petroliere, produselor alimentare.

Controlul vamal se efectuează în cel mult 5 zile calendaristice din momentul primirii declaraţiei și a informațiilor necesare controlului vamal sau, în caz de efectuare a controlului fizic, din momentul prezentării acestora autorității vamale. Pentru mărfurile necesare în caz de calamitate naturală, catastrofă ori accident, precum și în cazul animalelor vii, al mărfurilor ușor alterabile, al substanțelor radioactive, al materialelor de informare în masă, durata controlului vamal este limitată pînă la 3 zile.  

 

III. Controlul ulterior (audit postvămuire și reverificarea declarațiilor vamale)

Activitatea de control ulterior poate fi realizată prin audit postvămuire sau prin reverificarea declarațiilor vamale.

Obiectivele principale ale controlului ulterior sînt:

- de a oferi asistenţă operatorilor pentru depășirea unor erori de sistem și a oricăror deficiențe de înțelegere a regulamentelor vamale;

- de a verifica corectitudinea şi integralitatea datelor introduse în declarațiile vamale; de a verifica dacă obligația de declarare a mărfurilor sau de furnizare a informațiilor a fost respectată în întregime; de a verifica dacă reglementările legate de regimurile vamale au fost aplicate corect;

- de a identifica erori, de a depista încălcări ale regulamentelor sau cazuri de fraudă. 

a) Auditul postvămuire

Auditul postvămuire este un control ulterior al mărfurilor, după vămuire, care are drept scop verificarea respectării legislației în vigoare de către persoanele stabilite în RM în momentul trecerii mărfurilor peste frontiera vamală a RM şi al plasării acestora sub o destinație vamală.

Formele controlului ulterior prin audit postvămuire:

- control general – constă în verificarea tuturor operațiilor vamale pentru o perioadă determinată;

- control parțial – constă în verificarea uneia sau mai multor operații vamale pentru o perioadă determinată;

- control repetat – se aplică în cazul în care rezultatele controlului ulterior sînt neconcludente, incomplete sau nesatisfăcătoare ori dacă ulterior au fost depistate circumstanțe noi de fraudă.

1. Subiecții auditului

Auditului postvămuire pot fi supuse persoanele implicate direct sau indirect, cu titlu profesional, în operațiile supuse auditului postvămuire sau persoanele care dispun de documentele şi datele respective din motive profesionale, implicit:

- oricare agent economic care importă sau exportă mărfuri;

- brokerii vamali;

- administratorii antrepozitelor;

- agenții economici care au tangență cu procedurile vamale;

- oricare agent economic care nu efectuează în mod direct operații de import/export, dar are legătură, direct sau indirect, cu asemenea tranzacții.

2. Procedura auditului

Auditul postvămuire cuprinde următoarele etape de bază:

I. Planificarea auditului. Selecția agenților economici propuși pentru a face obiectul auditului se realizează pe baza analizei de risc, precum şi a altor categorii de informații disponibile. Organele vamale elaborează planul controalelor, care este coordonat cu Serviciul Fiscal de Stat. În cazul identificării unor coincidențe în partea ce se referă la persoana supusă auditului, este obligatorie efectuarea controalelor comune.

II. Informarea prealabilă a agentului economic. Auditul postvămuire se efectuează în baza unui ordin de control. Despre efectuarea auditului, persoana auditată este informată în scris cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data inițierii controlului, cu excepția controlului inopinat. Planul de control se publică pe pagina web a Serviciului Vamal și poate fi accesat la acest link https://customs.gov.md/ro/articles/graficul-controalelor. Înștiințarea prealabilă se face cu scopul de a nu perturba activitatea curentă a agentului economic și pentru ca acesta să fie în măsură de a pune la dispoziția echipei de audit un spațiu de lucru adecvat, registrele şi evidențele financiar-contabile, alte date care au legătură directă ori indirectă cu mărfurile de import/export, spațiile de depozitare a mărfurilor, asigurînd prezența persoanelor competente. 

III. Realizarea auditului. Perioada de desfășurare a auditului nu trebuie să depășească 2 luni. Acest termen poate fi prelungit cu cel mult 4 luni în cazuri întemeiate şi justificate documentar.

Auditul este efectuat de o echipa de audit desemnată în acest scop și se realizează la sediul întreprinderii în orele de lucru ale organului vamal şi ale persoanei controlate.

În cazul în care, în procesul desfășurării auditului, este necesară stabilirea anumitor fapte şi circumstanțe pe baza documentelor sau mărfurilor care se află în posesia altei persoane, cu care persoana auditată are sau a avut relații economice şi/sau financiare, autoritatea vamală este în drept, cu emiterea unui nou ordin de control, să desfășoare o verificare prin contrapunere.

În cadrul auditului se efectuează: 

- controlul documentelor (persoanele care desfășoară tranzacții economice externe sînt obligate să păstreze documentele aferente acestor operații, în scopul desfășurării controlului ulterior, pentru o perioadă de 5 ani);

- verificarea înregistrărilor contabile

- efectuarea de controale încrucișate (atunci cînd este necesar)

- verificarea fizică a mărfurilor care fac obiectul operațiunilor controlate

Dacă în procesul auditului s-au constatat încălcări ale legislației, autoritatea vamală efectuează, împreună cu persoana auditată, examinarea acestora, întocmeşte un proces-verbal şi informează persoana auditată despre consecințele juridice ale încălcărilor respective.

În termen de 7 zile lucrătoare de la întocmirea procesului-verbal, persoana auditată este în drept să prezinte în scris organului vamal informații şi documente suplimentare.

Rezultatele auditului postvămuire sînt stipulate în Actul de audit postvămuire, în care se descriu încălcările legislației şi/sau gradul de corectitudine a calculării şi stingerii obligației vamale.

În baza actului, organele vamale întreprind măsuri de calculare şi încasare a obligațiilor vamale datorate.

Drept dovadă a apariției obligației vamale servește Decizia de regularizare, care constituie titlu de creanță.
 

3. Drepturile şi obligațiile persoanei controlate

Persoana controlată are dreptul:

a) să solicite obținerea, pe parcursul controlului ulterior prin audit postvămuire, a informațiilor despre faptele şi circumstanțele stabilite, cu respectarea legislației în vigoare;

b) să beneficieze de o atitudine corectă şi imparțială din partea organelor vamale la efectuarea controlului ulterior;

c) să prezinte organului vamal explicații referitoare la obiectul controlului ulterior;

d) să conteste, în modul stabilit de legislație, deciziile, acțiunile sau inacțiunile organelor vamale şi ale colaboratorilor vamali;

e) să prezinte, sub orice formă, organului vamal informații, date, documente care confirmă corectitudinea calculării şi achitării drepturilor de import;

f) să fie informat, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de inițierea controlului ulterior prin audit postvămuire (cu excepția auditului postvămuire inopinat), printr-un aviz de audit postvămuire, al cărui model este stabilit de Serviciul Vamal;

g) să beneficieze de alte drepturi stabilite de legislație.

Persoana controlată are următoarele obligații:

a) să țină contabilitatea şi să asigure integritatea documentelor respective în conformitate cu cerințele legislației;

b) să prezinte, la prima cerere, în procesul controlului ulterior, colaboratorilor vamali mărfurile dobîndite sau deținute, informații, date, documente sub orice formă, necesare verificării;

c) să asigure colaboratorilor vamali, pe parcursul desfășurării auditului postvămuire, accesul liber în sediu, în spațiile de producţie, în depozite şi în alte încăperi, cu excepția celor utilizate exclusiv în calitate de domiciliu şi de reședință, pentru inspectarea acestora;

d) să asigure integritatea sigiliilor aplicate de colaboratorii vamali;

e) să asiste la efectuarea controlului ulterior, să semneze actele privind rezultatul acestuia şi, în caz de dezacord, să prezinte, în cel mult 15 zile calendaristice, argumentarea dezacordului, anexînd documentele de rigoare;

f) să asigure condiții adecvate pentru efectuarea auditului postvămuire, să pună la dispoziția colaboratorilor vamali un birou, asigurînd asistența necesară;

g) să asigure prezența personalului calificat din cadrul persoanei auditate în vederea acordării de asistenţă colaboratorilor vamali pe parcursul auditului postvămuire.

 

b) Reverificarea declarației vamale

Reverificarea declaraţiei vamale este o formă a controlului ulterior, care se efectuează la oficiul organului vamal şi constă în verificarea, după acordarea liberului de vamă, a corectitudinii şi a caracterului complet al informațiilor furnizate într-o declaraţie vamală, precum şi a existenței şi conformității documentelor justificative anexate la aceasta, necesare plasării mărfurilor într-o destinație vamală, a altor documente aferente operațiilor verificate de care dispune autoritatea vamală, alt organ cu atribuții de administrare fiscală sau alte instituții şi persoane.

Reverificare se efectuează în funcție de rezultatul analizei de risc.

În cazul depistării iregularităților sau a încălcării legislației vamale/fiscale, la finalizarea reverificării uneia sau mai multor declarații vamale, personalul desemnat cu atribuții de efectuare a reverificării întocmeşte nota de prezentare, apoi, după aprobare, se întocmeşte procesul-verbal de reverificare a declarațiilor vamale, care se aduce la cunoștința plătitorului vamal.

În cazul depistării unor erori şi/sau divergențe între informaţiile din declarațiile vamale şi cele din documentele verificate ce conduc la apariția, modificarea şi/sau anularea obligației vamale, autoritatea vamală este obligată să comunice despre aceasta plătitorului vamal prin întocmirea procesului-verbal de reverificare a declarațiilor vamale.

În cazul depistării unei încălcări vamale ce conduce la apariția unei obligații vamale şi neîndeplinirii cerințelor legale ale declarantului, autoritatea vamală întocmeşte o decizie de regularizare.

În situațiile cînd reverificarea declarațiilor vamale se efectuează în baza documentelor aflate la dispoziția organului vamal sau primite de la alte autorități ori persoane, potrivit dispozițiilor legale, precum şi atunci cînd se refuză semnarea procesului-verbal de reverificare a declarațiilor vamale sau în cazul în care persoana nu este de găsit, procesul-verbal se semnează numai de funcționarul vamal care a efectuat reverificarea declarațiilor vamale. În aceste cazuri, procesul-verbal de reverificare a declarațiilor vamale va fi adus la cunoștință şi, respectiv, comunicat persoanei a/ale cărei declaraţie/declarații au fost reverificate, prin intermediul trimiterilor poștale recomandate cu aviz de recepție.

 

Legislația:

Codul  vamal al Republicii Moldova nr. 1149/20.07.2000

Hotarîrea Guvernului nr. 1140/02.11.2005 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a destinațiilor vamale prevăzute de Codul vamal al Republicii Moldova

Hotarîrea Guvernului nr. 1000/17.10.2018 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la procedura de realizare a controlului ulterior de către organele vamale

 

 

 


filter.type.import
filter.type.export
filter.location
filter.tarim
filter.info
filter.tarifs

No Data

contact-center.title

contact-center.info

contact-center.note

call-center

footer.tip

country

footer.tip.location

footer.tip.street

fax: footer.tip.fax

email: footer.tip.email

phone: footer.tip.phone

footer.info

country

footer.info.location

footer.info.street

fax: footer.info.fax

email: footer.info.email

phone: footer.info.phone

footer.title

footer.content

footer.note